Hoppa till sidans innehåll

Dags att anmäla sig till SM i Inomhusrodd (Deltävling 1) & Student SM i Inomhusrodd & Intervju med Anders Backéus

26 JAN 2018 11:11
Den 28 januari är det sista anmälningsdagen för den första deltävling i SM i inomhusrodd 2018 och Student SM 2018 i inomhusrodd. Tävlingen avgörs den 3 februari 2018 i Trollhättan. Anders Backéus delar med sig träningstips.
  • Uppdaterad: 29 JAN 2018 16:57

All information om tävlingen och hur du anmäler dig finner du här och här. Information för Student SM i Inomhusrodd hittar du här.

Vi hoppas på hälsa många deltagare välkommen i Trollhättan!

________________________________________

De flesta av våra roddare tränar många timmar på roddmaskin denna årstid. Så gör också landslagsroddaren Anders Backéus som förbereder sig för vattensäsongen 2018.

Svenska Roddförbundet (SR) pratade med honom om roddmaskinsträningen.

SR: Anders, hur ser du som elitroddare på roddmaskinsträning och tävlandet på roddmaskin?

Anders: Roddmaskinen är ett fantastiskt komplement för alla roddare, framför allt för oss på de norra breddgraderna, där isen lägger sig under vintern. Det ger oss lite tid ifrån båten, men samtidigt en möjlighet att jobba på tekniska detaljer även på land.

För mig var roddmaskinen ett steg in i roddvärlden. Jag började ro rätt sent (satt i en båt för första gången vid 21 års ålder) och då var roddmaskinsträningen och inomhustävlingarna ett sätt att komma in i klubben och få upp intresset för att testa tävla både på maskinen och på vattnet.

SR: Har du några tips till de som vill börja tävla i inomhusrodd?

Anders: Se till att ta hjälp med teknikträningen i början. Det är så mycket roligare att ro när man får till en mer avslappnad rörelse. Idag kan du ta hjälp på olika sätt, kontakta din närmsta roddklubb, sök efter tekniktips på nätet eller kontakta någon som kan rodd och vill hjälpa till med teknikträning. Börja sedan lugnt, låt det ta lite tid i början innan grunderna i draget sitter hyfsat. Håll en låg takt (frekvens) och se till att vila på återhämtningsfasen.

Jag vill också tipsa om olika intervaller och tävlingar som finns online. Dra ihop ett gäng på jobbet eller gymmet och anmäl er till något online-race. Det blir en annorlunda och rolig tillställning för dig och kollegorna.

Roddmaskinen har utsetts till det mest allsidiga träningsredskapet som finns. Idag finns det en roddmaskin på i stort sätt alla gym runt om i världen. Ta och kliv på den nästa gång du är och tränar!

Om man sedan skulle vilja lära sig ro på vattnet så är det perfekt att hoppa på en roddklubb redan under vintern. Roddmaskinsträningen ger dig goda förutsättningar för att skapa en grund och förståelse för roddraget, vilket kommer hjälpa dig när du ska hoppa i en båt för första gången. Idag växer inomhusrodden lavinartat. Även om du bara vill ro på roddmaskinen så kommer du ta stora kliv om du går med i en roddklubb.

SR: Hur lägger du upp din roddmaskinsträning? Kan du ge ett exempel på ett bra pass/favoritpass?

Anders: Thomas Lindberg, min tränare, lägger upp min träning. Den är välbalanserad med mycket distans och längre intervaller under vintern (grundträningsperioden) med inslag av kortare och hårade intervaller när vi närmar oss tävling och test. Distanspassen brukar ligga mellan 60–120 min och ett långintervallpass kan va 10 min x 5–8 (vila 2 min). Förslag på kortare intervaller inför tävling kan vara 500 m x 8-10 (vila 1,5 – 2 min) eller 4 x 4 min (vila 3-4 min).

Vi kör ett par pass som jag svarar bra på och därför också gillar. Det ena är 4 min x 10–12 (vila 1 min) och ett annat pass är 6 min (2+4) x 4 (vila 4 min) med 2 min tröskel och direkt på 4 min all out, slitsamt och härligt.

SR: Vad fokuserar du på just nu i din träning?

Anders: Just nu är det att skapa en grund för utomhussäsongen. Med grund menar jag många träningstimmar och den teknik som man kan jobba med även på roddmaskin. Allt för att kroppen ska ha en stabil plattform när tävlingssäsongen på vattnet rullar igång. Det krävs år av träning för att tåla den belastning som krävs för att vara på topp under större delen av säsongen.

När isen ligger utanför är det mycket roddmaskin, ca 7–10 pass i veckan. Omräknat i timmar blir det ungefär 10–15 h/vecka. Sedan är det cykel, löpning, skidor och styrka på det.

I februari åker vi till Sabaudia, Italien, för årets första läger i båten.

SR: På vilka inomhusroddtävlingar ska du vara med i år?

Anders: Samtliga på hemmaplan, Trollhättan 3 februari och Lidingö 10 mars. Jag kommer att ro singel, 2-slides och rövarheat med ungdomarna.

SR: Vad har du för tips om hur du kommer igång med roddmaskinsträningen?

Anders:

  • Ta hjälp med tekniken i början (roddklubb, online eller annan roddkunnig).
  • Börja lugnt och lär dig hitta ett bra flyt (maximera din återhämtning i varje drag).
  • Det finns tävlingar både online och IRL för dig som vill testa din kapacitet.
  • Med roddmaskinen kan du göra allt! Förbättra din kondition, träna högintensivt, förbättra din styrka, jobba på koordinationen etc.

SR: Tack för intervjun. Vi önskar dig lycka till för den kommande säsongen!

Följ Anders på sociala medierna; Facebook: @andersbackeusrower, Instagram & Twitter: @andersbackeus

Skribent: Helena Hehlke
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Roddförbundet
Box 549
442 15 Kungälv

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996435, 086996439
E-post: This is a mailto link